Praha/Senát – Práce v Senátu probíhá i přes horké léto. Dnes jsme na Senátním výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu strávili největší diskusi nad novelou zákona o drahách. A to konkrétně nového institutu „Přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy nebo její části“.
Chápu, že udržovat (ba co víc případně investovat) trať, kde téměř nikdo a nic nejezdí, je hloupost. Nicméně nejsem si jist, že navrhované řešení je správné. Buď by stát (vlastník tratě) měl vyhodnotit, že trať je potřebná a tedy do ní finanční prostředky „posílat“, nebo říct, že je nevyužitá a zrušit ji. To už zákon umožňuje. Řada tratí či jejich úseků má tu nevýhodu, že historicky jsou zastávky daleko od míst, kde ti lidé v dané obci žijí. Takzvané „dočasné přerušení“ považuji pouze za oddálení problému finálního řešení, kdy výsledkem stejně v budoucnu bude zrušení.
Ve výboru jsme v rámci projednání zákona o místních poplatcích podpořili návrh kolegyně Evy Rajchmanové na zvýšení horního limitu ročního poplatku za odpady z 1 200 Kč na 1 700 Kč. To proto, aby ani jediná obec v republice nemusela případně doplácet za systém likvidace komunálního odpadu. Pravdou ale je, že drtivá většina obcí má poplatek aktuálně stanoven mezi 500-1000 Kč, tedy drtivá většina obcí systém aktuálně dotuje. Otázkou je, zda si to obce budou moci dovolit i po dopadu konsolidačního balíčku, kdy jim bude sníženo procento příjmu některých sdílených daní v rámci Rozpočtového určení daní.
O obou výše uvedených zákonech i řadě dalších rozhodne zítřejší, tedy čtvrteční, plénum Senátu.
Přeji hezký letní den, aktuálně z Prahy