Vysoké Mýto – Historie IVECO BUS v České republice sahá až do roku 1895, kdy Josef Sodomka založil ve Vysokém Mýtě kolářskou dílnu. Přes dvě desetiletí se věnoval převážně výrobě kočárů a karoserií osobních vozů. Až do roku 1928, kdy v jeho karosárně vznikl první čtrnáctimístný autobus na podvozku Škoda 125. Rád jsem přijal pozvání od generálního ředitele firmy Davida Kříže, při dni otevřených dveří jsem si provoz se zájmem prohlédl a načerpal plno zajímavých informací. Zasvěceným průvodcem po výrobním areálu mi byl ředitel kvality Milan Radiměřský, který mě dle možností zasvětil do jednotlivých montážních fází výrobní linky pro široký sortiment vozidel IVECO BUS určených pro městskou, meziměstskou i dálkovou přepravu cestujících.
“ Přestože autobusy vyráběné v závodě ve Vysokém Mýtě splňují náročné ekologické požadavky, rozhodli jsme se zde přispět ke zlepšení životního prostředí navíc i výsadbou 4 767 stromů, o kterou se postarají Městské lesy Vysoké Mýto, “ uvedl mimo jiné generální ředitel Iveco Czech Republic a.s. David Kříž. Za rok 2022 totiž dokázali, ve stále se rozvíjející firmě, vyrobit stejný rekordní počet autobusů, tedy 4 767 . Patří tak mezi nevýznamnější firmy České republiky a jsou jedním z nejdůležitějších zaměstnavatelů v Pardubickém kraji. Na výrobě se podílí přibližně 3 900 zaměstnanců a dalších více než 1 700 pracovních míst vytváří u svých tuzemských dodavatelů.
Se dnem otevřených dveří v IVECO BUS kooperoval již XVII. ročník festival Sodomkovo Vysoké Mýto, i to letos připomínalo hlavně 95 let autobusové výroby v tomto městě. Součástí programu byla venkovní výstava dvou desítek „KAROS“ různých typů a provedení. Pochopitelně nesměl chybět ani tradiční sraz autoveteránů s karosérií Sodomka i závody historických velocipedů. Jako každý rok jsme mohli potkat četnictvo, vidět módní přehlídku, historické hasičské stříkačky, poslechli jsme si báječnou swingovou muziku i se swingovou tančírnou. Projížďky po městě zajistí muzejní autobus RTO LUX, který je od loňského července součástí sbírky vysokomýtského muzea. Při této příležitosti jsem se také krátce pozdravil s úspěšným ředitelem zdejšího Regionálního muzea JIŘÍM JUNKEM….
Klíčovým momentem v historii společnosti IVECO BUS byl rok 1948, tehdy se firma v rámci znárodnění stala n.p. KAROSA a začala se specializovat výhradně na výrobu autobusů. Již v té době se KAROSA chlubila řadou unikátních technologických řešení a úspěšných modelů autobusů a řadila se mezi nejuznávanější české podniky. K nadnárodnímu úspěchu Karosy neodlučitelně patří spojení se značkou Renault a následně Irisbus v 90.letech. V roce 2003 se 100% vlastníkem Irisbusu stalo IVECO a začala nová etapa rozvoje společnosti, která vyústila ve změnu značky Irisbus na IVECO BUS v roce 2013. Díky zkušenostem a silnému zázemí nadnárodní skupiny CNH Industrial se dnes autobusy IVECO BUS úspěšně prodávají po celém světě, především ve Francii.
IVECO BUS získal nedávno tříletou rámcovou smlouvu na dodávku až 150 plně elektrických městských autobusů E-WAY o délce 12 m pro společnost Busitalia. Jedná se o dosud největší zakázku na městské autobusy E-WAY v Itálii, která potvrzuje pozici značky v čele řešení plně elektrické mobility. Touto novou zakázkou IVECO BUS posiluje své vedoucí postavení v oblasti vývoje autobusů s nulovými emisemi a svou pozici významného partnera pro podporu orgánů veřejné dopravy při jejich energetické transformaci.