Letohrad/Pardubický kraj – Dnes jsme se na letohradské radnici setkali, spolu s hejtmanem Martinem Netolickým, na oficiálním jednání s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou. Agenda jednání byla rozdělena na dvě hlavní oblasti: otázku zachování provozu historických parních vlaků v souvislosti se zaváděním jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS a další rozvoj železniční sítě v Pardubickém kraji.
Co se týká parního provozu, v této oblasti se nám evidentně podařilo dosáhnout významného posunu. Po několika jednáních, včetně schůzky s ministrem dopravy, se začalo hledat konkrétní provozní řešení, které by umožnilo zachování provozu historických parních vlaků, a to i na koridorových tratích s výhradním provozem ETCS. To, co ještě před několika týdny vypadalo jako neřešitelná situace, se nyní stává reálnou možností. Ukazuje se, že bezpečná výjimka pro parní atrakce při splnění přesně definovaných podmínek je realizovatelná. Díky tomu se historické vlaky mohou i nadále objevovat na tratích vedoucích do větších měst, což v Pardubickém kraji znamená například zachování sezónních parních spojů.
Druhou částí jednání byl rozvoj železniční infrastruktury v našem kraji. Diskutovali jsme o šestileté modernizaci železničního uzlu v České Třebové, elektrifikaci tratě Rudoltice – Lanškroun včetně zavedení ETCS již v roce 2026, což je výsledek dohody mezi Správou železnic a objednavatelem regionální železniční dopravy. Dále jsme řešili přípravu studie elektrifikace tratě z Lichkova do Králík, přemostění železničního koridoru u Chocně a nové dopravní řešení s možným odstraněním tamního přejezdu. Důležitým bodem byla snaha zlepšit časovou polohu ranního vlaku z Lichkova do Prahy, což by mělo přinést výhodnější propojení našeho regionu s hlavním městem.