Praha/Senát – Plénum Senátu Parlamentu České republiky na svém jednání dne 20. listopadu 2024, na 3. schůzi Senátu v 15. funkčním období, schválilo návrh usnesení k závěrům veřejného slyšení s názvem „Vliv silniční nákladní dopravy na stav komunikací a její dopady v území“, které se uskutečnilo dne 3. září 2024 pod záštitou Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu. Byl jsem zpravodajem tohoto veřejného slyšení a na plénu jsem provedl přítomné celým hlasováním.
Cílem veřejného slyšení bylo projednat aktuální problémy spojené se silniční nákladní dopravou, přičemž hlavní pozornost byla věnována vlivu přetěžování kamionů na stav komunikací, dopadům na život v přilehlých obcích a potřebě efektivní regulace a kontroly. Na slyšení se sešli odborníci z oblasti dopravy, zástupci státní správy, akademické sféry, samospráv a občanských sdružení, kteří přispěli svými zkušenostmi a návrhy řešení.
Během slyšení bylo projednáno několik klíčových bodů a následně formulována konkrétní doporučení, mezi něž patří zejména:
Zavedení efektivních kontrolních mechanismů, včetně instalace vysokorychlostního vážení, za účelem snížení přetěžování kamionů, které poškozují silnice, a zvýšení bezpečnosti obyvatel v obcích postižených nadměrnou nákladní dopravou.
Harmonizace legislativy se standardy Evropské unie, což zahrnuje regulaci hmotnosti vozidel a vytvoření podmínek pro účinné pokutování zahraničních řidičů.
Spravedlivější rozdělení příjmů z pokut obcím, v nichž k přestupkům dochází, a snížení celkové hmotnosti vozidel jako prevence poškozování komunikací.
Po projednání ve Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu bylo doporučeno plénu Senátu schválit tato doporučení vládě a příslušným ministerstvům. Schválení na plénu proběhlo s doplňujícími pozměňovacími návrhy, které reflektují potřebu dalšího posílení konkrétních opatření v oblasti dopravní problematiky. Během projednávání návrhu usnesení na plénu předložila senátorka Mračková Vildumetzová (ANO) pozměňovací návrh, kterým doporučila vládě poskytovat krajům finanční prostředky na opravy silnic II. a III. tříd a mostů v minimálním objemu čtyři miliardy korun na kalendářní rok, jak tomu bylo doposud. K tomuto návrhu jsem však musel vznést připomínku, že téma finančních prostředků na opravy krajských silnic s předloženým materiálem přímo nesouvisí. Zdůraznil jsem, že tato problematika je součástí nově navrhovaného rozpočtového určení daní (RUD), jehož novelu má projednávat Poslanecká sněmovna. Zároveň jsem připomenul, že pokud by RUD nebyl schválen, existuje veřejný příslib, že finanční prostředky na opravy krajských silnic budou nadále poskytovány ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Jako zpravodaj jsem vyjádřil přesvědčení, že uvedené závěry a doporučení pomohou v dalším legislativním procesu a přispějí k efektivnějšímu řešení výzev spojených s nákladní dopravou. Zároveň patří poděkování všem účastníkům veřejného slyšení za jejich cenné příspěvky a návrhy, které významně obohatily diskusi.
Závěry veřejného slyšení budou nyní oficiálně zveřejněny a předány příslušným orgánům státní správy k dalšímu projednání a implementaci.